SUPPORT & FAQ

För oss på Moxiam är det viktigt att du som kund alltid känner dig väl omhändertagen. Vi finns nära till hands om du har frågor kring tjänsten, installationen eller övriga frågor. Enklast når du oss via vår chatt dagtid, mejl support@moxiam.com eller telefon 010-888 73 66.
Läs även igenom FAQ nedan, där kanske svaret på sin fråga finns. 

Kom i gång med moxiam

Jag är intresserad av Moxiam-tjänsten. Hur kommer jag igång?

Gå till butik på vår hemsida, klicka på erbjudandet du vill ha och följ instruktionerna. När du fått ditt installationspaket med sensorer, gateway och kablar, är det enkelt att installera. Följ bara anvisningarna i boxen eller i appen som du laddar ner. Sedan är du i gång. Tveka inte på att kontakta oss om du behöver hjälp.

Vad behöver jag för att använda Moxiam?

En befintlig internetuppkoppling i ditt hem samt att sensorerna är installerade enligt anvisning.

När aktiveras tjänsten efter att jag köpt den?

Så fort du har anslutit Moxiam till ditt internet så aktiveras tjänsten automatiskt och du kan följa processen direkt i appen.

Vad kostar det?

Tjänsten kostar 249 kr i månaden. Installationspaketen kostar mellan 1200-1800 kronor. Det som skiljer sig mellan installationspaketen är hur stor bostad du har vilket påverkar hur många sensorer som krävs. Du kan betala installationspaketen direkt eller välja en merkostnad från 100 kr/månad under det första året.

Hur vet jag vilket installationspaket jag ska välja?

Installationspaketet bestäms automatiskt åt dig när du fyller i hur många rum din bostad har. Det skall finnas en sensor i varje rum.

Så här registrerar du dig för Moxiam-tjänsten

Hur registrerar jag mig?

Du registrerar dig genom att fylla i beställningen på vår hemsida. 

Kan jag använda Moxiam-tjänsten utan ett abonnemang?

Du måste köpa ett abonnemang för Moxiam-tjänsten, där också registreringen sker för att kunna använda tjänsten. 

Varför behöver jag installationspaketet med gateway och sensorer?

Sensorerna i boxen är de som skickar signalerna till molntjänsten, som gör att du och anhöriga kan se informationen i Moxiam-appen. 

Så här fungerar Moxiam-tjänsten

Hur bjuder man in fler anhöriga eller vänner att ta del av informationen i appen?

När installationen är gjord kan den som har gjort installationen (och som blir administratör) enkelt bjuda in anhöriga eller vänner direkt från appens inställningar. 

Hur vet anhöriga om den boende bryter sitt normala rörelsemönster?

Informationen skickas från appen ut som push-notiser i telefonen till de personer som använder appen. 

Vad händer om jag som anhörig åker utomlands?

Informationen skickas via molntjänsten direkt till appen, så oberoende var i världen du befinner dig får du information så länge du har kontakt med internet. Om personen som har tjänsten hemma är bortrest behöver du inte göra någonting. Tjänsten känner av att ingen är hemma.

Vem kan se informationen i appen?

Alla de som du själv har valt, genom din inbjudan i appen.

Hur ofta uppdateras den boendes position?

Så fort den boende rör sig i hemmet uppdateras positionen. Varje rörelse är en händelse som uppdateras i appen.

Kan den boende också se sitt rörelsemönster?

Den boende kan själv ladda ner appen och ha tillgång till samma information som anhöriga har.

Varför är det viktigt att dörrsensorn placeras på ytterdörren?

Detta är viktigt för att systemet skall förstå när någon kommer eller lämnar hemmet.

Betalning och abonnemang

Varför behöver vi dina kortuppgifter?

För att betalningen av tjänsten ska kunna ske behövs kortuppgifterna samt för att betalning kan ske månadsvis.

Varför sjunker min månadskostnad efter 12 månader?

I de fall du valt att betala av installationspaketet under en 12 månaders period så sjunker din månadskostnad efter 12 månader eftersom installationspaketet är betald. Du betalar sedan endast 249 kr för Moxiam-tjänsten.

Varför ska jag betala installationspaketet direkt?

I de fall du önskar ha en lägre månadsavgift från start är det fördelaktigt att betala av installationspaketet direkt i butiken.

Vanliga problem

Moxiam-appen för anhörig fungerar inte, vad är fel?

Om en anhörig inte kan installera Moxiam-appen, kan det bero på den anhörigas smartphone. Kontakta då smartphone försäljaren för att få hjälp. Det kan också bero på att den anhöriga saknar internetuppkoppling. 

Jag fick inget verfieringsmejl, vad gör jag?

Försök igen samt kolla i din skräppost. Om det fortfarande inte fungerar skickar du mejl till support@moxiam.com eller ring Moxiams kundsupport 010-888 73 66

Den gröna lampan i sensorn blinkar ej grönt, vad gör jag?

Kontrollera att batteriet i sensorn är laddat.

Installationen av dörrsensorn fungerar inte, vad gör jag?

Var noga med att följa anvisningarna för dörrsensor installationen. Beskrivning finns i boxen och på vår hemsida. Om det fortfarande inte fungerar kontakta Moxiams kundsupport support@moxiam.com eller ring 010-888 73 66

Övrigt

Hur säker är min information på Moxiam-kontot?

Vi är mycket noga med dina personuppgifter och hur de behandlas. Vi följer noggrant de EU-direktiv som gäller för datasäkerhet. Du kan läsa mer under allmänna villkor samt GDPR.

Vem har åtkomst till information som lagras i Moxiam-tjänsten?

Endast personer som är knutna till en installation och Moxiams supportpersonal kan se informationen om den specifika installationen. 

Vad händer om jag behöver byta smartphone?

Du kan enkelt ladda ner Moxiam-appen igen i din nya smartphone och fortsätta använda tjänsten eftersom ditt konto är sparat sedan tidigare.

 

Fanns inte svaret på din fråga? Kontakta oss så hjälper vi dig.